söndag 20 oktober 2013

Förbaskade tand!

Nu tänker jag ägna ett helt inlägg åt att gnälla på min visdomstand. Bara för att den har förstört min härliga, efterlängtade långhelgs-ledighet från jobbet. Att något så litet kan orsaka sån förbannad smärta. Aj, aj, aj och att det aldrig vill ge med sig. Har knarkat värktabletter i flera dagar nu, borstat med bakteriedödande medel, men den här gången verkar det inte hjälpa. 

Den ständigt molande värken triggade igår gång en migränattack. Jag kunde inte skilja tandvärken från huvudvärken, utan allt rördes ihop till en gräslig, handikappande smärta. Testade mina nya migräntabletter (för första gången) och tack och lov fungerade dem och migränen lättade, underbart. Men den envisa tandvärken var kvar såklart. T_T Igår kväll kändes det som att det var på väg att bli bättre, men idag är det lika illa igen. Det gör ont att äta och dricka, ont att prata. Tycker faktiskt synd om mig själv. :(

Antar att jag får kapitulera och bege mig till tandläkaren, men jag tror inte de kan göra så mycket just nu. Det är ju liksom inte tanden som gör ont utan tandköttet runt om som är svullet och ömmar, känns som att det trycker på mina nerver. De kan (väl?) inte operera bort en tand när det är såhär svullet och inflammerat? Vill inte ens tänka på hur ont det skulle göra.

Har lovat mig själv att ta tag i det här med tandläkaren nu, där jag inte varit på x antal år. Har ångest över hur många hål de kommer hitta, att de kommer vilja operera bort mina visdomständer, att det kommer kosta en förmögenhet. Jag skäms för att jag inte tagit hand om mina tänder och gått till tandläkaren regelbundet, men har inte direkt lust att gå dit när jag har såhär ont. Bara det blir bättre ska jag boka en tid direkt, snälla, snälla lilla visdomstand, ge mig en chans till!

2 kommentarer:

  1. Fyusch, inte kul att höra!!! :(
    Jag hade jätteont en gång i tandköttet som jag trodde var en visdomstand men det visade sig att det var ett popcornkorn som hade blitt kvar och gjort en inflammation dära och efter att tandläkarn hade grävt bort det blev det bättre, det kan ju ha blitt en inflammation eller nåt som tandläkarn faktiskt kan göra nåt åt.. Checka upp det - kan ju inte bli värre!

    SvaraRadera
  2. YO! Är det inte dags att uppdatera..?? :-)

    SvaraRadera