onsdag 2 oktober 2013

Fantastiska kvinna

Okej, jag erkänner. De senaste dagarna har det kanske blivit lite väl många timmars slukande av den gamla 90-talsserien Dr.Quinn. Men åh, den är ju så mysig och så inspirerande och så bra! Det är svårt att sluta. Och ledighet är ju trots allt till för återhämtning.

 Dr. Michaela Quinn
 
Huvudpersonen Dr. Mike är en riktig förebild. Hon är modig, stark, intelligent, och empatisk. Och hon får kriga för varenda rättighet bara för att hon lever i en mans värld, men fötts som kvinna. Men hon kämpar för att göra det som är rätt, även då hon hela tiden får jobba i motvind. Och så småningom, genom att inte ge vika utan hålla fast vid sina värderingar, vinner hon också människors respekt.

Jag vill vara som Dr. Mike, lika modig. Det är så många gånger man vet vad som borde göras, vad som är det rätta att göra, men man har inte modet. Hon vågar leva efter sina principer -efter det hon tycker är rätt - även när det ställer till problem för henne. Hon vågar höja rösten och säga ifrån när alla andra står tysta. Hon är inte perfekt, och hon gör visst misstag, men hon erkänner när hon haft fel och lär från det. (Och ja, jag vet att hon är en påhittad karaktär, men hon kan väl vara en inspirationskälla i vilket fall :))

Jane Seymour, som spelar Dr. Mike i serien sammanfattar det hela på ett bra sätt:
"Dr. Quinn wasn't always right. But she would listen and would learn and she would change her attitude toward things. Her relationship with Sully was magical and inspirational and she was a mother to children that weren't hers...She inherited these children. She made a difference. She fought for the rights of people. And she fought to have a voice at a time when women didn't have a voice." 
 
Jag kan inte ens föreställa mig hur det måste ha varit att leva som kvinna på 1800-talet, när könsrollerna såg ut som de gjorde. Vi har kommit en lång bit på väg och jag känner en oerhört stolthet och respekt för de kvinnor som kämpat i årtionden för att vi ska ha de rättigheter vi har idag. Och jag vill fortsätta kämpa för alla människors lika värde - vi är långt ifrån framme än.  

3 kommentarer:

  1. Oj vad bra du skriver, verkligen inspirerande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oh, tackar. :) Ja, det är en inspirerande serie som sagt så jag skyller på Dr Quinn.

      Radera
  2. Kan inte annat än att hålla med :)

    SvaraRadera