lördag 28 september 2013

Att avsluta det man påbörjat

Har insett att jag är väldigt duktig på en sak - nämligen att påbörja nya saker. Dessvärre är jag väldigt dålig på att avsluta dem.

Tänker på alla böcker jag läst, men slutat halvvägs. Alla TV-spel jag spelat, men sen fastnat på något uppdrag och då lagt spelet åt sidan. Alla historier jag börjat skriva med ambitionen om att någon gång få klart en hel bok, men då inspirationen gett vika har berättelsen glömts bort. 

Det är nånting fruktansvärt ovärt med halvfärdiga saker. Tid som slösats bort utan att det lett till något resultat. Fast vadå, måste allt man gör resultera i något? Nej, självklart inte, men dessa saker blir till tid som inte räknas.

För om någon frågar mig om jag läst den och den boken, vad ska jag svara? "Ja, jag har läst den, men inte de sista 200 sidorna." "Jo, jag har spelat det spelet, men bara halvvägs, så avslöja inget om slutet i fall jag skulle få för mig att spela klart det i framtiden." Eller - "Ja, jag har skrivit en bok, fast bara två kapitel i den. Och man förstår nog inte så mycket av sammanhanget för det är scener mitt i boken. Allt annat av historien finns i mitt huvud."

Jag vill bli en sån som gör färdigt saker. Som inte har tusen halvfärdiga projekt. 
Sen är det alla de där sakerna jag vill göra men av någon anledning aldrig kommer till skott.


 VAD VÄNTAR DU PÅ, BÖRJA NU - IDAG!

Tja, jag har i alla fall bestämt mig för att läsa klart boken som ligger på mitt nattduksbord, även om den är lite småtråkig (Vattenmelonen av Marian Keyes). 
Det är ju i alla fall en början!

6 kommentarer:

  1. NICE. lycka till med alla dessa projekt ^^ jag anmäler mig frivillig till att äta vegetarisk mat, lyssna på gitarr och resa runt och jobba för mänskliga rättigheter! och jag längtar tills du blir författare för du är så duktig och jag älskar att läsa allt du skriver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter bra! Då hoppas jag verkligen att det blir av!
      Aw, söt du är. Du skulle nog bli den första (och beroende på din reaktion kanske den enda) som skulle få läsa, om jag lyckades skriva klart nåt. :)

      Radera
    2. Håller med bilo, vegetariskt och gitarrspel låter riktigt najs och jag vill också läsa, du skriver alltid så bra!

      Radera
  2. Lycka till. Jag hoppas att boken var bra och du ska självklart skriva klart din egen bok så jag kan läsa den (hela boken)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! :) Boken jag läser nu är lite för tramsig chic lit för min smak, har börjat på en egen story och den lär bli betydligt mer tungsint. :P

      Radera